-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:17224 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

چرا بايد مقلد از يك مرجع تقليد كند، در حالي كه تمام مراجع اعلم هستند ومي توان در مسايل شرعي به آنها رجوع كرد؟
از نظر علماي شيعه هر گاه از بين مجتهدين يك نفر در همه ابواب و موضوعات فقهي اعلم باشد، تقليد از او در همه آن ابواب و موضوعات لازم است . اگر از بين مجتهدين يك مجتهد در يك باب و مجتهد ديگري در باب ديگري اعلم باشد تقليد از هر دوي آنها در آن بابي كه اعلم مي باشند لازم است كه به آن ( تجزي در اعلميت ) يا ( تجزي در تقليد ) مي گويند .تذكر : تقليد از مجتهد اعلم -چه به صورت مطلق و چه به صورت تجزي - به فتواي بعضي از مراجع واجب و به فتواي بعضي احتياط واجب است ، كه هر كس بايد به رساله عمليه مرجع خود رجوع كند .ثانيا ) اگر دو مجتهد از نظر قدرت استنباط مساوي باشند ولي نسبت به مجتهدين ديگر اعلم باشند، تقليد از هر يك از آن ها جايز است و مردم در تقليد ازهريك از آن دو مخيرند .تذكر : بعضي از مراجع تخيير مقلد از دو مجتهد مساوي را تخيير ابتدايي مي دانند ؛ يعني در ابتدا مقلد مي تواند از يكي از آن دو تقليد كند،ولي بعد از تقليد از يكي ديگر نمي تواند به مجتهد مساوي ديگر رجوع كند .بعضي ديگر از مراجع ، اين تخيير را استمراري مي دانند ؛ يعني مقلد هميشه مختار است كه از هر يك از آن دو تقليد كند به هر حال مقلد بايد در اين زمينه به رساله عمليه مرجع فعلي خود رجوع كند.و اعلم به معني داناترين ، از بين مجتهدين است و نمي شود كه همه اعلم باشند.;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.